Medewerkers die gezond en fit zijn, zijn creatiever, productiever en minder vaak ziek. Een gezonde werkomgeving stimuleert ook om thuis ook gezonder te leven. Veel werkgevers begrjjpen dit en zijn al volop aan de slag. Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: “Hoe bereik ik de medewerkers die een verandering van leefstijl het meest nodig hebben? Meestal komen alleen de medewerkers naar activiteiten die toch al gezond leven. Maar wat doen we met de rest?” Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het maken van een gezondere keuze natuurlijk bij de werknemer zelf. Dus de vraag is eigenlijk hoe je ervoor kunt zorgen dat werknemers makkelijker keuzes maken die hun professionele ontwikkeling ten goede komen.
Nudging
Eén van de manieren die wij toepassen in onze werkwijze is nudging. Nudging kan worden omschreven als: een duwtje in de goede richting geven door de goede keuze makkelijker en aantrekkelijker te maken. Thaler (een Amerikaanse economist) en Sunstein (een Amerikaanse rechtsgeleerde) worden als grondleggers van deze strategie gezien. Zij omschrijven nudging als elk aspect van de keuzearchitectuur die het gedrag van mensen op voorspelbare wijze kan veranderen, zonder dat je opties verbiedt of de financiële stimulansen zoals tijd en geld aanzienlijk wijzigt. Nudging speelt veel meer in op onbewuste denkprocessen in plaats van op bewuste denkprocessen van de mens.
Op een dag worden er ontzettend veel keuzes gemaakt. Dit zijn lang niet altijd rationele keuzes. Als het om gezond eten gaat denken we dat met bewustwording mensen kunnen veranderen, maar de meeste eetkeuzes worden helemaal niet rationeel gemaakt. Denk maar aan het beroemde voorbeeld van het boodschappen doen terwijl je trek hebt. Of het op ooghoogte leggen van de producten waar de supermarkt veel aan verdient.
Ons onbewuste systeem
Waarom nudges of duwtjes zo goed werken, is omdat deze niet afhankelijk zijn van cognitieve capaciteiten, zelfcontrole, intelligentie of aandacht. Nudges spelen juist in op het onbewuste systeem, het speelt in op vuistregels, ook wel heuristieken. Deze worden gestuurd door vorige beslissingen en door kenmerken van de omgeving.
We kunnen nudging ook kunnen inzetten om de gezonde keuze te stimuleren.
In ons bedrijf zeggen we altijd heel simpel: Verleiden is net zo belangrijk als opleiden!
Wat zijn belangrijke aspecten als je nudging wilt toepassen?
Thaler en Sunstein geven er wel 8, maar wij beperken ons even tot de belangrijkste:
Wil jij ook met vrolijkheid, gemak en aantrekkelijkheid aan de slag om de medewerkers te verleiden een gezondere keuze te maken?
Neem contact met ons op voor een uitgekiend programma. We hebben volop online en offline oplossingen!
Cookieverklaring
Wij bakken graag Cookies. Onze website maakt ook gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacy statement.