Overslaan en ga direct naar de inhoud

Nudging: Oftewel een duwtje in de rug

Medewerkers die gezond en fit zijn, zijn creatiever, productiever en minder vaak ziek. Een gezonde werkomgeving stimuleert ook om thuis ook gezonder te leven. Veel werkgevers begrjjpen dit en zijn al volop aan de slag. Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: “Hoe bereik ik de medewerkers die een verandering van leefstijl het meest nodig hebben? Meestal komen alleen de medewerkers naar activiteiten die toch al gezond leven. Maar wat doen we met de rest?” Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het maken van een gezondere keuze natuurlijk bij de werknemer zelf. Dus de vraag is eigenlijk hoe je ervoor kunt zorgen dat werknemers makkelijker keuzes maken die hun professionele ontwikkeling ten goede komen.

 

Nudging

Eén van de manieren die wij toepassen in onze werkwijze is nudging. Nudging kan worden omschreven als: een duwtje in de goede richting geven door de goede keuze makkelijker en aantrekkelijker te maken. Thaler (een Amerikaanse economist) en Sunstein (een Amerikaanse rechtsgeleerde) worden als grondleggers van deze strategie gezien. Zij omschrijven nudging als elk aspect van de keuzearchitectuur die het gedrag van mensen op voorspelbare wijze kan veranderen, zonder dat je opties verbiedt of de financiële stimulansen zoals tijd en geld aanzienlijk wijzigt. Nudging speelt veel meer in op onbewuste denkprocessen in plaats van op bewuste denkprocessen van de mens. 

 

Op een dag worden er ontzettend veel keuzes gemaakt. Dit zijn lang niet altijd rationele keuzes. Als het om gezond eten gaat denken we dat met bewustwording mensen kunnen veranderen, maar de meeste eetkeuzes worden helemaal niet rationeel gemaakt. Denk maar aan het beroemde voorbeeld van het boodschappen doen terwijl je trek hebt. Of het op ooghoogte leggen van de producten waar de supermarkt veel aan verdient.

 

Ons onbewuste systeem

Waarom nudges of duwtjes zo goed werken, is omdat deze niet afhankelijk zijn van cognitieve capaciteiten, zelfcontrole, intelligentie of aandacht. Nudges spelen juist in op het onbewuste systeem, het speelt in op vuistregels, ook wel heuristieken. Deze worden gestuurd door vorige beslissingen en door kenmerken van de omgeving.

We kunnen nudging ook kunnen inzetten om de gezonde keuze te stimuleren. 

In ons bedrijf zeggen we altijd heel simpel: Verleiden is net zo belangrijk als opleiden!

 

Wat zijn belangrijke aspecten als je nudging wilt toepassen?

Thaler en Sunstein geven er wel 8, maar wij beperken ons even tot de belangrijkste:

 

  1. Aantrekkelijkheid en zichtbaarheid: Mensen geven voorkeur aan iets dat er aantrekkelijk uit ziet. Het is logisch dat je een mooi opgemaakt bord met een gezonde maaltijd eerder wilt opeten dan een slordig bordje waar het eten een onaantrekkelijk prutje lijkt. Hoe zichtbaarder een product is, hoe eerder mensen dat product zullen kiezen. Ook de volgorde van presenteren maakt verschil. Door bijvoorbeeld het voorop plaatsen van gezonde producten maken mensen ook verderop in de winkel (of de bedrijfskantine) gezondere keuzes.
  2. De standaard optie de meest aantrekkelijk maken: Denk aan de Mac Donalds waar je een small, medium of large cola kunt bestellen. De meeste mensen kiezen voor medium. Je kunt dit ook inzetten in je bedrijfsrestaurant waar je de keuze tussen small, medium en large salades en soepen kunt geven. Veel mensen vinden kiezen lastig. Door de beste optie als standaardoptie te presenteren, zullen de meeste mensen voorspelbaar kiezen zonder zich daartoe verplicht te voelen.
  3. Gemak: Hoe makkelijker je het voor mensen maakt, hoe groter de kans dat ze het gaan doen. Logisch toch? Daarom maken wij weekmenu’s met boodschappenlijsten en kunnen mensen die op hun telefoon bekijken via een app. Altijd bij de hand en je hoeft niet enorm veel moeite te doen om je boodschappenkar met gezonde dingen te vullen. Zo hoeft de medewerker niet zijn hoofd hoeft te breken over de vraag: Wat eten we vanavond? Veel mensen willen best wel gezonder eten, maar weten gewoon niet hoe. In plaats van ze dat heel omslachtig te leren, kunnen ze ook met handige hulpmiddelen heel veel gezondheidswinst boeken.
  4. Humor en fun: De welbekende vlieg in de wc pot is een perfect voorbeeld van nudging. Iedereen heeft een glimlach op zijn gezicht als ze de vlieg zien en de wc pot blijft een stuk schoner! Bij het beïnvloeden van de gezonde keuze kun je ook vrolijkheid en fun inzetten. Als je wilt dat mensen gezonder gaan eten kun je een strenge kennisworkshop organiseren, maar je kunt er ook een (online) teamuitje van maken waarbij je gaat koken en ondertussen kennis opdoet. Dat is het fundament onder Mama Mascha!
  5. Feedback: Van feedback kun je leren en het is ook handig als reminder of juist om je te vertellen dat je goed bezig bent. Bij sommige bedrijven hebben ze de te verbrandde calorieën bijvoorbeeld op de traptreden staan. Maar het kan ook digitaal door bijvoorbeeld een reminder te krijgen dat je nog een glas water moet drinken.

 

Wil jij ook met vrolijkheid, gemak en aantrekkelijkheid aan de slag om de medewerkers te verleiden een gezondere keuze te maken?

Neem contact met ons op voor een uitgekiend programma. We hebben volop online en offline oplossingen!

Cookieverklaring

Wij bakken graag Cookies. Onze website maakt ook gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacy statement.

Back to top