Nieuws

Suikertaks als oplossing?

Suikertaks als oplossing?

9-9-2018

De suikertaks als oplosing?

 

Roken is in de afgelopen decennia succesvol teruggedrongen door tal van maatregelen zoals voorlichting, afschrikwekkende plaatjes en het steeds duurder maken van sigaretten. 

Zouden we het overgewicht in Nederland dan kunnen bestrijden met het verhogen van de prijs van suiker? Nadat we vet jarenlang als boosdoener in een hoekje hebben geschopt, is nu suiker aan de beurt. 

 

Suiker als brandstof

We hebben suiker nodig als brandstof. Sterker nog ons lichaam zet aardappelen, aardappelen en groente ook om in suikers. Dat is een belangrijke brandstof en zonder brandstof geen energie. Maar snelle suikers zoals in koek, snoep en chips zijn niet gezond en dat weten we allemaal. We eten koekjes omdat we ze lekker vinden en niet omdat ze veel voedingswaarde bevatten. 

Vroeger was dat tenminste duidelijk: groente is gezond en koek niet. Daarom is koek en gebak een luxe product dat je bij uitzondering eet. Niks mis mee en we kunnen het allemaal begrijpen. 

 

Maar ja, door tal van maatschappelijke ontwikkelingen zijn we te veel suiker gaan eten maar juist te weinig groente en bewegen we ook nog eens te weinig. Daardoor hebben we grote problemen zoals diabetes en overgewicht. 

 

Suikervervangers beter?

Een combinatie van maatregelen is nodig om overgewicht en alles wat dat met zich meebrengt weer tegen te gaan.

Het laten stijgen in prijs van suiker zal ongetwijfeld een steentje bijdragen, maar geeft ook weer nieuwe discussies. De snoep- en koekfabrikanten vrezen een lagere omzet en bereiden zich in hoog tempo voor op de suikertaks. Zij vervangen suiker door andere zoete ingrediënten. Maar is dat dan zo veel gezonder? Ik ken geen land ter wereld waar zo veel Cola Zero gedronken wordt als de USA, en ken ook geen land ter wereld waar het overgewicht zo hoog is als in de USA. Volgens mij ligt daar dus geen oplossing. De suggestie dat je goed bezig bent door cola light te drinken leidt eerder tot meer consumptie dan tot minder (en dat maakt iedere fabrikant blij). 

 

Bovendien wordt het allemaal veel te ingewikkeld en daar houd ik niet van. Want als ik in de supermarkt sta en ik ben een keer in staat om rationeel inkopen te doen (vergis je niet: dat lukt bijna nooit) dan wil ik snappen wat gezond is en wat niet. Fabrikanten die dan met ‘meer vezels’, ‘verbeterde recepten’ en ‘no sugar ‘aankomen maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld. 

 

Langzaam minderen

Het terugdringen van overgewicht is een groot maatschappelijk en ingewikkeld probleem en suiker is daar maar een heel klein deel in.

Ik ben meer voorstander van het langzaam minderen van suiker in producten zodat we kunnen wennen. De bakkers is dat ook gelukt door het brood langzaam minder zout te bakken. Bij het bakken van koek loop je dan tegen de grenzen aan. 

 

Koek wordt geen koek zonder suiker, want dan mislukt je baksel. Nou ja, als dat de grens is, dan moeten we die maar accepteren. Gewoon op z’n tijd genieten van een heerlijk koekje of boterhammetje met hagelslag. Daar is niks mis mee.

 

Kunst der verleiding

Met de suikertaks wek je de indruk dat overgewicht zeer eenvoudig is op te lossen en ontstaat door te veel suiker en dat is onzin. Overgewicht ontstaat misschien wel meer door verleiding en andere psychologische factoren. Door suiker als boosdoener aan te wijzen geef je consumenten onterecht hoop. 

Ik zou liever zien dat die geweldige verleidingstechnieken die de fabrikanten in huis hebben, ingezet worden om ons te verleiden meer groente en fruit te gaan eten in plaats van meer koek zonder suiker. 

 

Prijsdifferentiatie

En als we dan toch gaan differentiëren in prijs voel ik meer voor belonen dan straffen. Laten we de prijs van groente en fruit niet duurder maken dan nodig . De boeren hebben recht op een eerlijke prijs, maar de overheid bepaalt het BTW tarief. Dat kan omlaag. De overheid kondigde deze week aan dat zij de BTW op suikerloze frisdranken gaat verlagen, maar ik heb liever dat ze de BTW op groente en fruit verlagen en dat we de kunst der verleiding gaan inzetten om ons allemaal aan de verse broccoli te krijgen. 

 

Wij zijn alvast begonnen: Het is ons vak om mensen te verleiden om meer groente te gaan eten. Doe je mee? Neem contact met ons op en we vertellen je meer over de mogelijkheden. 

Meer nieuws

De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.