Nieuws

Nieuw: De fitbox

Nieuw: De fitbox

11-8-2020

Voor de zomer hebben we al een beetje geëxperimenteerd met onze nieuwe dienst: De Mama Mascha Fitbox. Na de zomervakantie starten we er definitief mee! 

Iedere week koken we 2 lekkere en koolhydraatbeperkte dagmenu's (dus ontbijt, lunch, diner én tussendoortjes!) uit onze Personal Food Coach App en jij hoeft het alleen maar te bestellen en op te eten! Onze menu's zijn gemaakt door een diëtiste en dus ben jij verzekerd van een uitgebalaneerde box met veel voedingswaarde en weinig koolhydraten en calorieën. En natuurlijk serveren we minimaal 350 gram groente per dag. Bij iedere box (die we komen bezorgen!) ontvang je de exacte voedingswaardes van die dag bijgeleverd. 

 

Hoe werkt het? 

1. Wij publiceren het menu op deze site en social media. Het menu bestaat uit een ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Je kunt kiezen uit 1700 of 2200 calorieën. 

2. Via de webshop kun je bestellen. Kies het aantal personen dat je wilt bestellen en welke boxen je wilt hebben. Wij bezorgen iedere woensdagavond in Leeuwarden. Zorg wel dat er iemand thuis is. Wij transporteren de boxen gekoeld, maar deze moeten ook in de koeling nadat je ze thuis hebt ontvangen. 

3. Je kunt de boxen op donderdag en vrijdag eten. De maaltijden zijn daarna niet meer houdbaar. 

4. Op donderdag en/of vrijdag ben jij lekker lazy and healthy! 

 

Je zit niet vast aan een abonnement, voorlopig draaien we gewoon lekker zo. Vrijheid, blijheid. We zien wel hoe het zich ontwikkelt. Naturlijk hopen we dat het goed loopt en we het aantal dagen kunnen uitbreiden. 

 

Wil je wel een abonnement? Natuurlijk mag dat ook. Mail ons dan via info@mamamasscha.nl en we kijken wat voor jou goed werkt. 

Meer nieuws

Gezond eten tijdens het thuiswerken
Gezond eten tijdens het thuiswerken
24-11-2020
Veel mensen werken op dit moment thuis als gevolg van Corona en de voorraadkasten zijn bij de meeste mensen goed gevuld. Dat kan een gevaarlijke combinatie zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gezond eet en niet te veel de voorraadkast plundert? Laten we beginnen met de voordelen. Nu je thuiswerkt heb je tussen de middag de mogelijkheid om wat anders te eten dan een gewone boterham. Eet een lekkere salade of soep en je hebt alvast een groot gedeelte van de benodigde 250 gram groente binnen. Wellicht heb je nu ook wat meer tijd om te experimenteren. Op voorwaarde dat jouw supermarkt niet steeds leeg geroofd is, kun je dus nu lekker aan de slag met nieuwe, gezonde recepten. Wellicht is dit ook juist het moment om je gehele leefstijl eens echt onder de loep te nemen en echt de boel flink op te schudden. Maar er kleven ook een paar gevaren aan het thuis werken: Je dagritme is anders omdat je niet naar je werk gaat. Je staat misschien later op en je hoeft je niet netjes aan te kleden. Dat kan leiden tot ander eetgedrag. Je slaat het ontbijt over of eet onregelmatiger. Ook is de sociale controle van je collega’s nu weg gevallen. Als er een pot snoep op de afdeling staat dan zal je die snoep minder snel pakken als je daarvoor steeds langs je collega’s moet lopen. Nu kun je onbeschaamd dooreten. En misschien heb je wel de neiging om jezelf te ‘verwennen’ met zoet en vettigheid omdat je het zwaar hebt en je niet blij bent. Wij geven je 5 tips om gezond te blijven: Houd je normale dagritme zoveel mogelijk aan. Je biologische klok, je darmen en hormonen zijn gebaat bij een regelmatig ritme. Maak gebruik van de kansen die deze tijd ook biedt: experimenteer met nieuwe recepten en wijzig je leefstijl. Zet gezonde dingen thuis in het zicht, zoals de fruitschaal of snackgroente. Blijf bewegen. Dat kan buiten als je in een rustige omgeving woont waar weinig mensen zijn, maar kan natuurkijk ook binnen. Er zijn heel veel leuke work-outs via internet te volgen. Ga toch af en toe even een frisse neus halen. Dat kan in je achtertuin of op het balkon en anders op straat. Maar houd afstand van elkaar! Rijd anders met de auto even naar een rustige omgeving en maak daar een wandeling. Wil je aan de slag met nieuwe recepten, voedingsschema’s en weekmenu’s? Download dan onze handige Personal Food Coach app. Dan kan je ook nog lekker makkelijk met ons chatten.
Nudging
Nudging
24-11-2020
Een duwtje in de gezonde richting: Nudging Medewerkers die gezond en fit zijn, zijn creatiever, productiever en minder vaak ziek. Een gezonde werkomgeving stimuleert ook om thuis ook gezonder te leven. Veel werkgevers begrjjpen dit en zijn al volop aan de slag. Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: “Hoe bereik ik de medewerkers die een verandering van leefstijl het meest nodig hebben? Meestal komen alleen de medewerkers naar activiteiten die toch al gezond leven. Maar wat doen we met de rest?” Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het maken van een gezondere keuze natuurlijk bij de werknemer zelf.Dus de vraag is eigenlijk hoe je ervoor kunt zorgen dat werknemers makkelijker keuzes maken die hun professionele ontwikkeling ten goede komen? Eén van de manieren die wij toepassen in onze werkwijze is nudging. Nudging kan worden omschreven als: een duwtje in de goede richting geven door de goede keuze makkelijker en aantrekkelijker te maken. Thaler (een Amerikaanse economist) en Sunstein (een Amerikaanse rechtsgeleerde) worden als grondleggers van deze strategie gezien. Zij omschrijven nudging als elk aspect van de keuzearchitectuur die het gedrag van mensen op voorspelbare wijze kan veranderen, zonder dat je opties verbiedt of de financiële stimulansen zoals tijd en geld aanzienlijk wijzigt. Nudging speelt veel meer in op onbewuste denkprocessen in plaats van op bewuste denkprocessen van de mens. Op een dag worden er ontzettend veel keuzes gemaakt. Dit zijn lang niet altijd rationele keuzes. Als het om gezond eten gaat denken we dat met bewustwording mensen kunnen veranderen, maar de meeste eetkeuzes worden helemaal niet rationeel gemaakt. Denk maar aan het beroemde voorbeeld van het boodschappen doen terwijl je trek hebt. Of het op ooghoogte leggen van de producten waar de supermarkt veel aan verdient. Nudges of duwtjes werken zo goed,omdat deze niet afhankelijk zijn van cognitieve capaciteiten, discipline, intelligentie of aandacht. Nudges spelen juist in op het onbewuste systeem, het speelt in op vuistregels, ook wel heuristieken. Deze worden gestuurd door vorige beslissingen en door kenmerken van de omgeving. We kunnen nudging ook kunnen inzetten om de gezonde keuze te stimuleren. In ons bedrijf zeggen we altijd heel simpel: Verleiden is net zo belangrijk als opleiden! Wat zijn belangrijke aspecten als je nudging wilt toepassen? Thaler en Sunstein geven er wel 8, maar wij beperken ons even tot de belangrijkste: 1. Aantrekkelijkheid en zichtbaarheid:Mensen geven voorkeur aan iets dat er aantrekkelijk uit ziet. Het is logisch dat je een bord met een gezonde maaltijd eerder wilt opeten dan een slordig bordje waar het eten een onaantrekkelijk prutje lijkt. Hoe zichtbaarder een product is, hoe eerder mensen dat product zullen kiezen. Ook de volgorde van presenteren maakt verschil. Door het voorop plaatsen van gezonde producten, maken mensen ook verderop in de winkel (of de bedrijfskantine) gezondere keuzes. 2. De standaard optie de meest aantrekkelijk maken:Denk aan de Mac Donalds waar je een small, medium of large Cola kunt bestellen. De meeste mensen kiezen voor medium. Je kunt dit ook inzetten in je bedrijfsrestaurant waar je de keuze tussen small, medium en large salades en soepen kunt geven. Veel mensen vinden kiezen lastig. Door de beste optie als standaardoptie te presenteren, zullen de meeste mensen voorspelbaar kiezen zonder zich daartoe verplicht te voelen. 3. Gemak:Hoe makkelijker je het voor mensen maakt, hoe groter de kans dat ze het gaan doen. Logisch toch? Daarom maken wij weekmenu’s met boodschappenlijsten en kunnen mensen die op hun telefoon bekijken via een app. Altijd bij de hand en je hoeft niet enorm veel moeite te doen om je boodschappenkar met gezonde dingen te vullen. Zo hoeft de medewerker niet zijn hoofd hoeft te breken over de vraag: Wat eten we vanavond? Veel mensen willen best wel gezonder eten, maar weten gewoon niet hoe. In plaats van ze dat heel omslachtig te leren, kunnen ze ook met handige hulpmiddelen heel veel gezondheidswinst boeken. 4.Humor en fun:De welbekende vlieg in de wc pot is een perfect voorbeeld van nudging. Iedereen heeft een glimlach op zijn gezicht als ze de vlieg zien en de wc pot blijft een stuk schoner! Bij het beïnvloeden van de gezonde keuze kun je ook vrolijkheid en fun inzetten. Als je wilt dat mensen gezonder gaan eten kun je een strenge kennisworkshop organiseren, maar je kunt er ook een teamuitje van maken waarbij je gaat koken en ondertussen kennis opdoet. Dat is het fundament onder ons bedrijf! 5. Feedback:Van feedback kun je leren en het is ook handig als reminder of juist om je te vertellen dat je goed bezig bent. Bij sommige bedrijven hebben ze de te verbrandde calorieën bijvoorbeeld op de traptreden staan. Maar het kan ook digitaal door bijvoorbeeld een reminder te krijgen dat je nog een glas water moet drinken. Wil jij ook met vrolijkheid, gemak en aantrekkelijkheid aan de slag om de medewerkers te verleiden een gezondere keuze te maken? Neem contact met ons op voor een uitgekiend programma. We hebben volop online en offline oplossingen!