Nieuws

Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet

Nationale week zonder vlees en waarom ik geen vleesvervangers eet

9-3-2020

Blog: Waarom ik geen vleesvervangers eet

 

Deze week is het de Nationale week zonder vlees. En alhoewel onze kookworkshops niet strikt vegetarisch zijn, doen we hier toch graag aan mee. Ik ben er sowieso voorstander van om vlees en vis als accessoire te gebruiken en niet als hoofbestanddeel van de maaltijd. Dat zijn bij ons de groentes. Veel vlees eten is niet gezond en ook niet goed voor het milieu. Daarom zijn bij mij de porties vlees en vis klein.

 

Maar vlees geeft smaak, bevat verschillende nuttige vitamines en mineralen en is eiwitrijk. en daarom blijft het voor ons een belangrijk onderdeel van onze weekmenu’s in de rest van het jaar.

 

Ik ben zelf flexitariër en dat betekent dat ik een aantal dagen van de week geen vlees of vis eet. Zo houden we ook voldoende budget over om kwalitatief goed vlees te kopen op de dagen dat we wel vlees eten. Zelf vind ik het ideaal om flexitariër te zijn. Ik heb de voordelen van de nuttige voedingswaarde van vlees en vis zonder na te hoeven denken over de vraag of ik bijvoorbeeld wel voldoende vitamine B12 binnenkrijg (zit alleen in dierlijke producten) en draag toch mijn steentje bij aan een betere wereld.  

 

Nu sta ik wel eens in de supermarkt bij het schap van de vleesvervangers dat alsmaar groter en groter wordt. Ik eigenlijk koop nooit vleesvervangers. Vlees en vis hebben veel smaak van zichzelf en dat hebben de vleesvervangers niet. Daarom zijn ze meestal erg zout en dat is nou niet echt gezond. De vleesvervangers bevatten vaak soja, en alhoewel dat beter is voor het milieu dan het eten van vlees, kies ik dan liever voor andere producten (van dichterbij) zoals peulvruchten. Bovendien zitten er behoorlijk wat ingrediënten in vleesvervangers die nodig zijn om de structuur en houdbaarheid te verbeteren, maar geen voedingswaarde leveren.

Als je flexitariër bent zijn die vleesvervangers dus helemaal niet echt nuttig. Ik kan mij voorstellen dat dat voor vegetariërs en veganisten anders is. Dan is het prettig om af en toe te kunnen beschikken over de structuur van de vleesvervangers bij het koken en ook de toegevoegde vitamine B12 kan dan fijn zijn. 

 

Maar voor het grootste deel van de mensen geldt eigenlijk dat ze prima een paar dagen per week het vlees én de vleesvervangers links kunnen laten liggen. 

Daarom delen wij deze week een paar heerlijke gezonde vega recepten zonder vleesvervangers mét lekker veel groente. Volgende week nemen we dan weer een klein stukje vlees of vis. 

Meer nieuws

Nieuw: De fitbox
Nieuw: De fitbox
11-8-2020
Voorde zomer hebben we al een beetje geëxperimenteerd met onze nieuwe dienst:De Mama Mascha Fitbox. Nade zomervakantie starten we er definitief mee! Iedere week koken we 2lekkere en koolhydraatbeperkte dagmenu's (dus ontbijt, lunch, diner én tussendoortjes!) uit onze Personal Food Coach App en jij hoeft het alleen maar te bestellen en op te eten! Onze menu's zijn gemaakt door een diëtiste en dus ben jij verzekerd van een uitgebalaneerde box met veel voedingswaarde en weinig koolhydraten en calorieën. En natuurlijk serveren we minimaal 350 gram groente per dag. Bij iedere box (die we komen bezorgen!) ontvang je de exacte voedingswaardes van die dag bijgeleverd. Hoe werkt het? 1. Wij publiceren het menu op deze site en social media. Hetmenu bestaat uit een ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Je kunt kiezen uit 1700 of 2200 calorieën. 2. Via de webshop kun je bestellen. Kies het aantal personen dat je wilt bestellen en welke boxen je wilt hebben. Wij bezorgen iedere woensdagavond in Leeuwarden. Zorg wel dat er iemand thuis is. Wij transporteren de boxen gekoeld, maar deze moeten ook in de koeling nadat je ze thuis hebt ontvangen. 3. Jekunt de boxen op donderdag en vrijdag eten. De maaltijden zijn daarna niet meer houdbaar. 4. Op donderdag en/of vrijdag ben jij lekker lazy and healthy! Je zit niet vast aan een abonnement, voorlopig draaien we gewoon lekker zo. Vrijheid, blijheid. We zien wel hoe het zich ontwikkelt. Naturlijk hopen we dat het goed loopt en we het aantal dagen kunnen uitbreiden. Wil je wel een abonnement? Natuurlijkmag dat ook. Mail ons dan via info@mamamasscha.nl en we kijken wat voor jou goed werkt.
De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.