Nieuws

Herfstgroente

Herfstgroente

24-10-2018

Ja, het is nu toch herfst. Lees hieronder de blog van onze diëtiste Jenny over wat je kunt doen om je weerstand op peil te houden. 

 

De herfst is nu toch echt begonnen, dus het is weer tijd voor heerlijke herfstgroenten en fruit met daarbij verrukkelijke recepten. Wij krijgen warme kriebels bij het idee dat er prachtige seizoensgroenten en heerlijk fruit beschikbaar is. Eten uit het seizoen is niet alleen duurzamer, maar ook een stuk lekkerder van smaak. Daarnaast is het ook nog voordeliger. 

Wat hebben we nodig in de herfst? 
In de herfst wordt het natter, kouder en een stuk eerder donker. Daarbij kunnen we ons eerder ziek voelen, minder energie hebben of minder blij zijn. Voeding kan een grote bijdrage leveren aan je weerstand en daarom adviseren wij om vooral in de herfst gezond te (blijven) eten. 

 

Vitamine D 
In de herfst en de winter schijnt de zon een stuk minder dan in de zomer en daarom wordt er minder vitamine D aangemaakt, waardoor er een tekort kan ontstaan. Een tekort aan vitamine D kan ervoor zorgen dat er een tekort aan energie ontstaat, waardoor je vermoeid kunt worden. Daarnaast is vitamine D belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert het ook de opname van calcium in het lichaam. Een gebrek aan Vitamine D kun je tegengaan door regelmatig halvarine of margarine op je brood te smeren en minimaal één keer in de week vette vis te eten. Daarnaast zit het ook (in lagere gehaltes) in eieren. Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur naar buiten te gaan met (met je hoofd en handen onbedekt) Het lichaam kan namelijk onder invloed van zonlicht zelf vitamine D aanmaken. Maar jongere kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur of mensen die weinig buiten komen halen niet genoeg vitamine D uit zonlicht en voeding. Voor deze groepen wordt extra vitamine D suppletie geadviseerd. Je kunt deze pilletjes gewoon bij de drogist kopen.

 

Smaakvolle herfst met paddenstoelen
De herfst kenmerkt zich door de warme smaken. Hierbij kun je denken aan ovenschotels, stoofpotjes, hartige taartjes en soepen. Onze App staat vol met heerlijke recepten denk bijvoorbeeld eens aan paddenstoelensoep of heerlijke tartelettes.. Paddenstoelen horen echt bij de herfst. Zodra de herfst begint, schieten ze uit de grond.
In champignons en andere soorten paddenstoelen zit een hoog vochtgehalte, hierdoor zijn ze laag in calorieën. Er zit nauwelijks vet in. Ideaal dus! Het zijn ook nog eens fijne vitaminebommetjes! Een portie van 100 gram levert ook al 25 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine B2, B3 en B5 op. Paddenstoelen zijn heerlijk en je kunt er veel mee variëren. 
Maak de paddenstoelen of champignons voor het koken schoon met een keukenpapiertje of borsteltje. Was ze liever niet onder de kraan, want dan nemen ze nog meer vocht op. 

 

Het is fijn om met paddenstoelen te koken en het is een feestje voor het oog op je bord! Dus maak die heerlijke soep en de hartige tartelettes! 

 

Groenten die in de herfst volop aanwezig zijn: 
- Bleekselderij 
- Bietjes 
- Bloemkool
- Chinese kool 
- Courgette
- Groene kool 
- Knolselderij
- Paddenstoelen
- Pastinaak 
- Pompoen
- Prei 
- Rode kool
- Spitskool
- Stoofperen
- Uien 
- Witlof 
- Wortelen

Meer nieuws

De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.