Nieuws

Blog: gezonde tussendoortjes voor jou en je kinderen

Blog: gezonde tussendoortjes voor jou en je kinderen

27-8-2019

 

 

Een nieuw schooljaar voor je kind(eren). Tijd voor nieuwe doelen voor jezelf en je familie. 
Volgens het Voedingscentrum is er drie keer per dag ruimte voor een tussendoortje: ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds na het avondeten. Tijdens de schooluren zal je kind dan ook vast een zeker een tussendoortje nuttigen. Maar wat in de winkels wordt verkocht als gezond tussendoortje is vaak helemaal niet gezond en bevat veel suiker, vet en/of zout. Maar wat zijn dan gezonde tussendoortje? In deze blog nemen we je mee en lichten we toe wat nou wel en wat nou niet gezond is.

Snelle Jelle of roze koek? 
Een Snelle Jelle van 70 gram bevat bijna 30 gram suiker, dit zijn 7,5 suikerklontjes! Een roze koek van 55 gram bevat bijna 23 gram suiker. Het voordeel van een roze koek is dat we weten dat die ongezond is. Zo ziet een roze koek er ook uit, en dat is lekker duidelijk. Lekker voor een uitzonderingsmoment, maar niet voor iedere dag. Een Snelle Jelle daarentegen wordt toch vaak geassocieerd met een gezond tussendoortje. 

Suikerbom verkleed als gezonde energieleverancier
Een Snelle Jelle die wordt gepresenteerd als een energieleverancier die je kunt gebruiken als je even moet doorzetten, is dus behoorlijk misleidend. En omdat marketingspecialisten heel goed zijn in het beïnvloeden van ons brein, trappen we er gewoon in. Ze zijn zó slim. Nog een mooi voorbeeld: De Snelle Jelle met minder suiker bevat slechts 13,6 gram suiker, maar dat komt omdat ze de portie kleiner gemaakt! Dat toont natuurlijk veel mooier. Slim toch?

Het is dan ook belangrijk om altijd goed het etiket te lezen en te checken hoe veel suiker, vet en zout in het product zit.

Per 10 gram gewone Snelle Jelle eet je 4,2 gram suiker en per 10 gram Snelle Jelle met minder suiker eet je 2,7 gram suiker. Op zich een mooie verbetering dus. En een Snelle Jelle Zero heeft nog maar 0,3 gram suiker per 10 gram koek. Daarvoor in de plaats wordt xylitol gebruikt als zoetstof. Xylitol is een zoetstof die wordt gewonnen uit berkenhout of bijvoorbeeld maïs. Bij xylitol heb je minder last van een vieze nasmaak dan bijvoorbeeld bij aspartaam. Het heeft ook een minder slechte naam.

Zoetstoffen 
Het nadeel van zoetstoffen kan zijn dat je denkt er meer van te kunnen nemen en dat je daardoor toch te veel eet. Een Snelle Jelle Zero geeft toch altijd nog 100 calorieën.
Calorieën zijn trouwens niet zaligmakend. Ook een appeltje voor de dorst (of trek) geeft gemiddeld 80 calorieën, maar een appel heeft het voordeel dat het veel vezels en vitamines bevat. Lekker gezond dus en een hele goede keuze!

Wat voor de Snelle Jelle geldt, geldt natuurlijk ook voor veel andere zogenaamde gezonde tussendoortjes zoals bijvoorbeeld de mueslirepen: zeer geschikt voor de snelle trek, maar het is en het blijft koek! En dus een uitzonderingsproduct.
 

Koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels

Tussendoortjes bevatten vaak veel koolhydraten (suikers) en verzadigde vetten. Dit is eigenlijk heel gek, want we willen dat een tussendoortje vullend is zodat we er weer een paar uren tegenaan kunnen. Wist je dat eiwitten de sterkste verzadigende werking hebben ten opzichte van koolhydraten en vetten? Dit wordt gevolgd door koolhydraten en daarna pas door vetten. Daarnaast zorgen vezels in een product voor een verzadigd gevoel. Een tussendoortje dat veel eiwit bevat en/of een tussendoortje rijk aan vezels (zoals vers/gedroogd fruit en rauwkost) zijn daarom ook een verantwoorde keuze.


Gezonde tussendoortjes?

We hebben in dit artikel een hoop informatie met je gedeeld. Maar wat zijn nu de gezonde tussendoortjes? Gelukkig is een heleboel gezond EN lekker! Door te kiezen voor gezonde tussendoortjes zorg je ervoor dat jij en je kind al een goede portie vezels, vitamines, mineralen, gezonde vetten en/of eiwitten binnenkrijgt. Allemaal belangrijke bouwstenen voor het lichaam. Een aantal voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: 
 

  • Alle soorten vers fruit: rijk aan vezels, vitaminen en mineralen
  • Handje gedroogd fruit: rijk aan vezels. We adviseren hierbij een ‘handje’, omdat doordat het fruit gedroogd is de energiedichtheid ook is toegenomen: dit betekent meer calorieën per gram ten opzichte van een vers stuk fruit.
  • Alle soorten rauwkost (lekker met een dipje van hummus of kruidenyoghurt): denk hierbij bijvoorbeeld aan cherrytomaatjes, worteltjes en komkommer. Verse groentes zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen
  • Handje ongezouten noten: rijk aan eiwitten en onverzadigde vetzuren
  • Bakje yoghurt met muesli of fruit
  • Rijstwafel, cracker of een plak roggenbrood met hüttenkäse
  • Zelfgemaakte koek/gebak met weinig suiker
  • Een gekookt eitje
     

Meer nieuws

Nieuw: De fitbox
Nieuw: De fitbox
11-8-2020
Voorde zomer hebben we al een beetje geëxperimenteerd met onze nieuwe dienst:De Mama Mascha Fitbox. Nade zomervakantie starten we er definitief mee! Iedere week koken we 2lekkere en koolhydraatbeperkte dagmenu's (dus ontbijt, lunch, diner én tussendoortjes!) uit onze Personal Food Coach App en jij hoeft het alleen maar te bestellen en op te eten! Onze menu's zijn gemaakt door een diëtiste en dus ben jij verzekerd van een uitgebalaneerde box met veel voedingswaarde en weinig koolhydraten en calorieën. En natuurlijk serveren we minimaal 350 gram groente per dag. Bij iedere box (die we komen bezorgen!) ontvang je de exacte voedingswaardes van die dag bijgeleverd. Hoe werkt het? 1. Wij publiceren het menu op deze site en social media. Hetmenu bestaat uit een ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes. Je kunt kiezen uit 1700 of 2200 calorieën. 2. Via de webshop kun je bestellen. Kies het aantal personen dat je wilt bestellen en welke boxen je wilt hebben. Wij bezorgen iedere woensdagavond in Leeuwarden. Zorg wel dat er iemand thuis is. Wij transporteren de boxen gekoeld, maar deze moeten ook in de koeling nadat je ze thuis hebt ontvangen. 3. Jekunt de boxen op donderdag en vrijdag eten. De maaltijden zijn daarna niet meer houdbaar. 4. Op donderdag en/of vrijdag ben jij lekker lazy and healthy! Je zit niet vast aan een abonnement, voorlopig draaien we gewoon lekker zo. Vrijheid, blijheid. We zien wel hoe het zich ontwikkelt. Naturlijk hopen we dat het goed loopt en we het aantal dagen kunnen uitbreiden. Wil je wel een abonnement? Natuurlijkmag dat ook. Mail ons dan via info@mamamasscha.nl en we kijken wat voor jou goed werkt.
De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt