Nieuws

Blog: gezonde tussendoortjes voor jou en je kinderen

Blog: gezonde tussendoortjes voor jou en je kinderen

27-8-2019

 

 

Een nieuw schooljaar voor je kind(eren). Tijd voor nieuwe doelen voor jezelf en je familie. 
Volgens het Voedingscentrum is er drie keer per dag ruimte voor een tussendoortje: ‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds na het avondeten. Tijdens de schooluren zal je kind dan ook vast een zeker een tussendoortje nuttigen. Maar wat in de winkels wordt verkocht als gezond tussendoortje is vaak helemaal niet gezond en bevat veel suiker, vet en/of zout. Maar wat zijn dan gezonde tussendoortje? In deze blog nemen we je mee en lichten we toe wat nou wel en wat nou niet gezond is.

Snelle Jelle of roze koek? 
Een Snelle Jelle van 70 gram bevat bijna 30 gram suiker, dit zijn 7,5 suikerklontjes! Een roze koek van 55 gram bevat bijna 23 gram suiker. Het voordeel van een roze koek is dat we weten dat die ongezond is. Zo ziet een roze koek er ook uit, en dat is lekker duidelijk. Lekker voor een uitzonderingsmoment, maar niet voor iedere dag. Een Snelle Jelle daarentegen wordt toch vaak geassocieerd met een gezond tussendoortje. 

Suikerbom verkleed als gezonde energieleverancier
Een Snelle Jelle die wordt gepresenteerd als een energieleverancier die je kunt gebruiken als je even moet doorzetten, is dus behoorlijk misleidend. En omdat marketingspecialisten heel goed zijn in het beïnvloeden van ons brein, trappen we er gewoon in. Ze zijn zó slim. Nog een mooi voorbeeld: De Snelle Jelle met minder suiker bevat slechts 13,6 gram suiker, maar dat komt omdat ze de portie kleiner gemaakt! Dat toont natuurlijk veel mooier. Slim toch?

Het is dan ook belangrijk om altijd goed het etiket te lezen en te checken hoe veel suiker, vet en zout in het product zit.

Per 10 gram gewone Snelle Jelle eet je 4,2 gram suiker en per 10 gram Snelle Jelle met minder suiker eet je 2,7 gram suiker. Op zich een mooie verbetering dus. En een Snelle Jelle Zero heeft nog maar 0,3 gram suiker per 10 gram koek. Daarvoor in de plaats wordt xylitol gebruikt als zoetstof. Xylitol is een zoetstof die wordt gewonnen uit berkenhout of bijvoorbeeld maïs. Bij xylitol heb je minder last van een vieze nasmaak dan bijvoorbeeld bij aspartaam. Het heeft ook een minder slechte naam.

Zoetstoffen 
Het nadeel van zoetstoffen kan zijn dat je denkt er meer van te kunnen nemen en dat je daardoor toch te veel eet. Een Snelle Jelle Zero geeft toch altijd nog 100 calorieën.
Calorieën zijn trouwens niet zaligmakend. Ook een appeltje voor de dorst (of trek) geeft gemiddeld 80 calorieën, maar een appel heeft het voordeel dat het veel vezels en vitamines bevat. Lekker gezond dus en een hele goede keuze!

Wat voor de Snelle Jelle geldt, geldt natuurlijk ook voor veel andere zogenaamde gezonde tussendoortjes zoals bijvoorbeeld de mueslirepen: zeer geschikt voor de snelle trek, maar het is en het blijft koek! En dus een uitzonderingsproduct.
 

Koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels

Tussendoortjes bevatten vaak veel koolhydraten (suikers) en verzadigde vetten. Dit is eigenlijk heel gek, want we willen dat een tussendoortje vullend is zodat we er weer een paar uren tegenaan kunnen. Wist je dat eiwitten de sterkste verzadigende werking hebben ten opzichte van koolhydraten en vetten? Dit wordt gevolgd door koolhydraten en daarna pas door vetten. Daarnaast zorgen vezels in een product voor een verzadigd gevoel. Een tussendoortje dat veel eiwit bevat en/of een tussendoortje rijk aan vezels (zoals vers/gedroogd fruit en rauwkost) zijn daarom ook een verantwoorde keuze.


Gezonde tussendoortjes?

We hebben in dit artikel een hoop informatie met je gedeeld. Maar wat zijn nu de gezonde tussendoortjes? Gelukkig is een heleboel gezond EN lekker! Door te kiezen voor gezonde tussendoortjes zorg je ervoor dat jij en je kind al een goede portie vezels, vitamines, mineralen, gezonde vetten en/of eiwitten binnenkrijgt. Allemaal belangrijke bouwstenen voor het lichaam. Een aantal voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: 
 

  • Alle soorten vers fruit: rijk aan vezels, vitaminen en mineralen
  • Handje gedroogd fruit: rijk aan vezels. We adviseren hierbij een ‘handje’, omdat doordat het fruit gedroogd is de energiedichtheid ook is toegenomen: dit betekent meer calorieën per gram ten opzichte van een vers stuk fruit.
  • Alle soorten rauwkost (lekker met een dipje van hummus of kruidenyoghurt): denk hierbij bijvoorbeeld aan cherrytomaatjes, worteltjes en komkommer. Verse groentes zijn rijk aan vezels, vitaminen en mineralen
  • Handje ongezouten noten: rijk aan eiwitten en onverzadigde vetzuren
  • Bakje yoghurt met muesli of fruit
  • Rijstwafel, cracker of een plak roggenbrood met hüttenkäse
  • Zelfgemaakte koek/gebak met weinig suiker
  • Een gekookt eitje
     

Meer nieuws

De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.