Nieuws

Blog: Gezond eten op vakantie

Blog: Gezond eten op vakantie

19-7-2019

Gezond eten op vakantie

De vakantieperiode is dan eindelijk in zicht! Het is tijd om leuke dingen te doen, te ontspannen, erop uit te gaan en natuurlijk lekker te eten! Maar je bent in de afgelopen tijd eigenlijk net net zo goed bezig om je voedingspatroon te verbeteren, hoe moet dit nu in de vakantie? Hieronder vijf tips die jou gaan helpen om fit de vakantie door te gaan en hierbij wel te genieten! 

Tip 1: Start je dag goed
Vaak ben je in de ochtend nog gemotiveerd, dus start daarom met een goed ontbijt. Dan heb je dat maar vast binnen! Kies er niet voor om minder te ontbijten, omdat je bang bent te veel calorieën binnen te krijgen vandaag. Als je geen volledig ontbijt hebt gehad, krijg je gedurende de dag meer trek en zal je dus eerder kiezen voor iets ongezonds. 

 

Tip 2: Drink voldoende water
Als het warm weer is heb je meer vocht nodig. Je bent wellicht actief bezig en dan verlaat vocht je lichaam doordat je zweet. Water is hiervoor de ideale dorstlesser. Als je kiest voor frisdrank, vruchtensappen of siroop krijg je veel suikers en daarmee veel calorieën binnen. Voldoende water drinken zorgt er ook voor dat je minder trek hebt en zo kun je gemakkelijker verleidingen weerstaan! 

Tip 3: Beweeg voldoende
Probeer te bewegen op vakantie, dit hoeft niet gelijk een stuk hardlopen of fietsen te zijn maar ga wandelen langs het strand of lekker zwemmen in de zee of in het zwembad. De watertemperatuur ligt lager dan jouw lichaamstemperatuur. Dit kost je lichaam veel energie, want je lichaam moet zichzelf constant verwarmen. Daarmee verbrand je weer heel wat calorieën. En om bijvoorbeeld het liggen op het strand af te wisselen, is het fijn om te beachballen, voetballen of een balletje over te gooien in het water. 

Tip 4: Geniet en maak keuzes! 
’s Ochtends croissantjes, een koekje bij de cappuccino, tussendoor een roomijsje, een plankje met lekkere kaasjes en een wijntje en dan natuurlijk nog een lekkere pizza. Vakantie betekent tijd om te genieten. Maar betekent het nu echt dat je alles moet eten dat je lekker vindt? Maar hierin een keuze en kies bijvoorbeeld één lekkere snack per dag. 


Tip 5: Gezond(er) snacken
Vaak is in buitenland de groente en het fruit nog lekkerder. Maak hier volop gebruik van. Neem rauwkost en zomerfruit als tussendoortje. Ze zijn namelijk laag in calorieën, zitten boordevol vitamines en mineralen en stillen goed je trek. En kies in plaats van een roomijsje af en toe voor een waterijsje. Dit scheelt al heel wat calorieën! 

Tot slot is het belangrijk om jezelf niet te veel te ontzeggen. Als je veel trek hebt in een Italiaanse sorbet, neem het er dan lekker van. Wees zeker niet te streng voor jezelf! De volgende dag pak je het gewoon weer opnieuw op met een gezond ontbijtje. Je kunt iedere dag een nieuwe start maken! 

Meer nieuws

De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.