Nieuws

Blog: Budgetkoken

Blog: Budgetkoken

26-3-2020

 

Door Corona verliezen mensen misschien wel hun baan of  onderneming. Daarom vandaag een blog over budgetkoken:

 

Ik krijg vaak de opmerking dat gezond eten duur is en dat veel mensen zich geen verse groente en fruit kunnen veroorloven. Dat is ook heel lastig, maar het kan wel. Het kost alleen wel meer tijd en die heeft niet iedereen. Ik ken verschillende mensen die met een bijstandsuitkering toch heerlijk vers eten. Budgetkoken gaat namelijk niet alleen om slim kopen maar ook om het slim koken en slim bewaren. Hopelijk brengen we je vandaag een beetje op weg.

 

Slim kopen

Begin met een planning of weekmenu zodat je niet te veel in de verleiding komt om impulsaankopen te doen. Bekijk de aanbiedingen en kies voor groente en fruit van het seizoen. Die zijn echt veel voordeliger. Koop weinig vlees, zo houd je meer geld over voor groente. Vlees is duur en je hebt er maar een klein beetje van nodig. Ik gebruik het meer als accessoire dan als hoofdbestanddeel. Loop vooral langs het vriesvak. Veel groente is daar goedkoper, net zo lekker en net zo gezond. Deze groentes zijn al snel na de oogst ingevroren en hebben dus nog weinig vitamines verloren. En bekijk ook de recept-pakketten van de supermarkt. De consumentenbond heeft berekend dat die voordeliger zijn dan het los kopen van ingrediënten.

 

Slim koken

Kook zoveel mogelijk zelf. Kant en klare maaltijden zijn in verhouding behoorlijk prijzig. Kook vooral niet te veel zodat je niets hoeft weg te gooien. Gebruik een weegschaaltje. Hoe veel gram rijst, aardappelen etc. eten jullie? Maak 2 keer per week een maaltijd met restjes uit je koelkast van de andere maaltijden. Ik koop meestal voor 3 dagen en eet de vierde dag de restjes op. Als ik bijvoorbeeld bleekselderij koop dan heb ik altijd nog wat stengels over. Die gebruik dan op de restjesdag. De ideale restjesrecepten zijn gebakken eieren, hartige taart en soep. Daar kan werkelijk alles in. Op de foto hierboven heb ik gebakken eitjes gemaakt in een muffinvorm. Ook leuk!

Een ander aspect is energiebewust koken. Wist je dat de aardappelen ook gaar worden als je het gas 5 minuten eerder uitzet? Kook ook met het deksel op de pan. Dat bespaart kosten. 

 

Slim bewaren

Let op het verschil tussen THT en TGT. TGT betekent ‘te gebruiken tot’ en is vooral te vinden op vlees en vis. Deze datum is echt leidend en moet je niet overschrijden. THT betekent ‘TENMINSTE houdbaar tot’ en zie je op veel andere producten staan. Voor zuivel geldt bijvoorbeeld dat die nog dagenlang houdbaar is na de verstreken datum. Ruiken en proeven zijn de beste graadmeter. Kijk ook eens naar de temperatuur van je koelkast. Veel koelkasten staan te warm afgesteld. Als je de koelkast op 4 graden zet en je vriezer op -20 zijn je producten echt langer houdbaar. 

 

Succes en eet smakelijk!

Meer nieuws

De kookstudio gaat weer open!
De kookstudio gaat weer open!
31-5-2020
De kookstudio gaat weer open! We zijn heel blij en opgelucht dat we weer van start kunnen. Dus...heb je zin in een uitje en wil je van je Corona kilo's af? Boek dan onze Kookworkshop Koolhydraatbeperkt koken op 12 juni. Hoe werkt het? De kookstudio is ruim (12,5 bij 6,5) en wordt geventileerd door openslaande deuren (3!) en een groot raam. We hebben plaats voor maximaal 4 duo's. Je boekt de workshop dus met 2 personen. Dat kan iemand zijn uit jouw huishouden waarvan je geenafstand hoeft te houden, maar je kan ook op 1,5 meter afstand blijven. We hebben 4 kookplaatsen op grote blokken. Natuurlijk stellen we je bij binnenkomst de RIVM vragen over je gezondheid en we hebben de beschikking over voldoende desinfectiegel, handschoentjes en mondkapjes. We starten met uitleg over de voor- en nadelen van koolhydraatbeperkt eten en daarna maak je als duo een lekker koolhydraatbeperkt 3 gangendiner. Na het koken gaan we aan tafel. We beschikken over grote biertafels waaraan je makkelijk afstand kunt houden. De afwas regelen wij;) De workshop gaat door bij een minimum van 6 gasten. Stuur ons een bericht als je wilt reserveren. Zodra we 6 reserveringen hebben, nemen we contact op en kan je betalen via onze webshop. De workshop kost 52,50 p.p. Reserveren kan via info@mamamascha.nl of een appje naar 06-31927132. We starten om 17:30 uur en verwachten rond 20:30 uur af te ronden. De kookstudio is aan de Freak Damwei 4 in Leeuwarden. De kookstudio is ook weer te boeken met een groepje van 6-8 personen. #wemogenweer#kookstudiomamamascha#koolhydraatbeperkt
Hooikoorts en voeding
Hooikoorts en voeding
15-4-2020
De lente is begonnen en de zon schijnt volop! Heerlijk, maar de mensen onder ons die last hebben van hooikoorts genieten hier soms wat minder van. In deze blog doen we onderzoek naar het effect van voeding op hooikoorts. Wat zijn de meningen van de deskundigen? Wij zochten het voor je uit. Wat is hooikoorts? Hooikoorts is eenallergische reactie. Normaliter maakt je lichaam antistoffen aan als er een allergene stof in het lichaam komt. Wanneer je allergisch bent, is dit proces verstoord waardoor het lichaam heftiger op de allergene stof reageert. Het geeft als het ware een over reactie. Tijdens deze reactie komthistaminevrij. Als jehooikoortshebt ben je allergisch voor bepaalde pollen of stuifmelen. Deze kunnen van bomen, planten of grassen afkomstig zijn. Hooikoorts is een seizoensgebonden allergie, waarbij de reacties op de stuifmelen/pollen liggen tussen maart en oktober. Kruisreactie Vaak zien we dat mensen met hooikoorts ook allergisch zijn voor bepaalde etenswaren, bijvoorbeeld voor appels, wortels of tomaten. Dit noemen we eenkruisreactie. Dit komt omdat de allergenen in deze producten verwant zijn aan de allergenen in pollen. In onderstaand schema zie je welke kruisreacties veel voorkomen bij de verschillende soorten pollen. Zo’n 62% van mensen met een berkenpollenallegie heeft ook een voedselallergie. Pollensoort Kruisreactie op Graspollen Aardappel, tarwe, tomaat, pinda en boekweit Bijvoetpollen Bepaalde kruiden en specerijen, met name selderij, anijs en koriander en wortel Berkenpollen Bepaalde fruitsoorten (met name appel, peer, kers en abrikoos), noten (met name hazelnoot), wortel, selderij en aardappel Timothee graspollen Aardappel, appel, wortel en selderij Appeltje verwarmen Wanneer je allergisch bent voor een bepaalde stof (allergeen) kun je hier niet van genezen. Wel kun je de allergenen (de pollen, stuifmelen of bijvoorbeeld de wortel) zo veel mogelijk proberen te vermijden. Ben je allergisch voor een bepaald voedingsproduct door de kruisreactie op je hooikoorts? Soms helpt het om het product te verwarmen. Een allergeen is een eiwit. Door het product te verwarmen verander je de structuur van het eiwit definitief. Hierdoor reageert je lichaam anders op het stofje. Doe bijvoorbeeld een appel een minuutje in de magnetron of kook de wortel goed gaar. Ook is het soms mogelijk om een tolerantie op te bouwen voor bepaalde producten waar je allergisch bent. Het opbouwen van deze tolerantie kan je het beste samen met de diëtist doen! E-nummers Sommige E-nummers, zoals glutamaat, sorbaten, nitraat en benzoaten, kunnen histamine vrijmaken in het menselijk lichaam. In het pollenseizoen kunnen mensen met hooikoorts gevoelig zijn voor deze E-nummers en kan het mijden van deze producten gewenst zijn. Roken Het stoppen met roken kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de symptomen. Roken irriteert namelijk je luchtwegen, neus, ogen en keel waardoor de hooikoorts klachten kunnen verergeren. Het effect van histamine op je lever Natuurdiëtisten en acupuncturisten kijken nog weer wat anders: Zij kijken ook naar het effect van hooikoorts op je lever. Zo zou de verhoogde histamine aanmaak door de reactie op pollen ervoor kunnen zorgen dat de lever oververhit raakt. De natuurdiëtisten adviseren dan ook om de lever zo min mogelijk te belasten door producten zoals alcohol, chocola, koffie en vetten rijk aan verzadigd vet te mijden. Daarnaast adviseren ze voeding die weinig histamine bevatten, zoals: yoghurt, tonijn en varkensvlees (een volledige tabel is tevinden op www.natuurdietisten.nl). Ook het drinken van minimaal 2 liter water (zonder koolzuur) wordt geadviseerd om de lever te kalmeren. Vanuit de gangbare wetenschap is dit (nog) niet aangetoond en worden behandelingen vooral gebaseerd op het aanpakken van de kruisreacties, maar wellicht kun jij er toch je voordeel mee doen. Samengevat: onze tips bij hooikoorts: Houd minimaal één week lang een voedseldagboek bij en schrijf hierbij ook op wanneer je welke klachten hebt. Op deze manier kan je proberen te achterhalen op welke producten je een kruisreactie hebt. Bekijk ook de lijst op www.natuurdietisten.nl Heb je last van kruisreacties? Overleg met een diëtist of het mogelijk is een tolerantie op te bouwen. Verwarm voedingsproducten waar je (vermoedelijk) allergisch bent om te onderzoeken of je dit product op deze manier wel kunt eten. Neem eventueel contact op met een acupuncturist om je te helpen. Wil je je huis luchten? Doe dit dan ’s ochtends vroeg en/of ’s avond laat. Op deze tijdstippen zweeft er minder stuifmeel in de lucht. Droog je was ook liever binnen.