Nieuws

Blog: Alles over vet

Blog: Alles over vet

27-7-2019

 

Het is verstandig om iedere dag wat vet te eten. Per dag mag je ongeveer 70 gram vet eten waarvan 20 gram verzadigd vet.

Vet is belangrijk want het geeft je energie en zorgt ervoor dat de vitamines en mineralen die je eet makkelijk door je lichaam getransporteerd kunnen worden. Het zorgt er letterlijk voor dat alles goed en soepel door je lichaam glijdt. 

 

Er is verschil tussen verzadigd vet en onverzadigd vet. In alle producten komt zowel verzadigd als onverzadigd vet voor. Alleen de verhoudingen verschillen enorm per product.

 

Verzadigd vet

Verzadigd vet komt veel voor in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel of bijvoorbeeld koek en gebak gebakken met roomboter. Ook in sommige plantaardige producten zoals palmolie en kokosolie zit veel verzadigd vet. Verzadigd vet verhoogt het LDL cholesterol gehalte van het bloed. Een te hoog LDL cholesterol gehalte is niet goed voor hart- en bloedvaten. Dat kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Verzadigd vet is gemakkelijk te herkennen doordat het op kamertemperatuur een vaste vorm heeft (zoals roomboter).

 

Onverzadigd vet

Je kunt verzadigd vet goed vervangen door onverzadigd vet. Onverzadigd vet vind je meestal in plantaardige producten zoals olijfolie of andere ‘zachte’ vetsoorten. Ook in vis, noten en avocado zitten veel onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten verlagen juist het LDL-cholesterol gehalte, dus het is een aanrader om regelmatig te bakken in olijfolie in plaats van in roomboter.

En als je de frituur dan toch een keertje aanzet: gebruik dan plantaardig frituurvet.  Onverzadigd vet is te herkennen omdat het op kamertemperatuur vloeibaar is (zoals olie).

 

Omega 3 en Omega 6

Je hoort en leest misschien ook veel over Omega 3 en 6 vetten, maar wat zijn dat nu precies?

Omega 3 en Omega 6 vetten behoren tot de onverzadigde gezonde vetten. Er wordt een scheikundig onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige onverzadigde vetten en meervoudig onverzadigde vetten. Meervoudig onverzadigde vetten zijn weer te verdelen in omega 3 en omega 6 vetten. Omega 3 komt vooral voor in lijnzaadolie, raapzaadolie, walnoten en is soms toegevoegd aan margarine. Daarnaast is het te vinden in vis. 

Omega 6 komt voor in zonnebloemolie, soja olie en margarine.

 

Eigenlijk is de hele verdeling niet zo belangrijk, veel belangrijker is dat je gevarieerd eet en dus voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt.

 

Volgende keer een blog over de verschillende soorten olie en hoe je ze het beste kunt gebruiken! 

Meer nieuws

Gezond eten tijdens het thuiswerken
Gezond eten tijdens het thuiswerken
24-11-2020
Veel mensen werken op dit moment thuis als gevolg van Corona en de voorraadkasten zijn bij de meeste mensen goed gevuld. Dat kan een gevaarlijke combinatie zijn. Hoe zorg je ervoor dat je gezond eet en niet te veel de voorraadkast plundert? Laten we beginnen met de voordelen. Nu je thuiswerkt heb je tussen de middag de mogelijkheid om wat anders te eten dan een gewone boterham. Eet een lekkere salade of soep en je hebt alvast een groot gedeelte van de benodigde 250 gram groente binnen. Wellicht heb je nu ook wat meer tijd om te experimenteren. Op voorwaarde dat jouw supermarkt niet steeds leeg geroofd is, kun je dus nu lekker aan de slag met nieuwe, gezonde recepten. Wellicht is dit ook juist het moment om je gehele leefstijl eens echt onder de loep te nemen en echt de boel flink op te schudden. Maar er kleven ook een paar gevaren aan het thuis werken: Je dagritme is anders omdat je niet naar je werk gaat. Je staat misschien later op en je hoeft je niet netjes aan te kleden. Dat kan leiden tot ander eetgedrag. Je slaat het ontbijt over of eet onregelmatiger. Ook is de sociale controle van je collega’s nu weg gevallen. Als er een pot snoep op de afdeling staat dan zal je die snoep minder snel pakken als je daarvoor steeds langs je collega’s moet lopen. Nu kun je onbeschaamd dooreten. En misschien heb je wel de neiging om jezelf te ‘verwennen’ met zoet en vettigheid omdat je het zwaar hebt en je niet blij bent. Wij geven je 5 tips om gezond te blijven: Houd je normale dagritme zoveel mogelijk aan. Je biologische klok, je darmen en hormonen zijn gebaat bij een regelmatig ritme. Maak gebruik van de kansen die deze tijd ook biedt: experimenteer met nieuwe recepten en wijzig je leefstijl. Zet gezonde dingen thuis in het zicht, zoals de fruitschaal of snackgroente. Blijf bewegen. Dat kan buiten als je in een rustige omgeving woont waar weinig mensen zijn, maar kan natuurkijk ook binnen. Er zijn heel veel leuke work-outs via internet te volgen. Ga toch af en toe even een frisse neus halen. Dat kan in je achtertuin of op het balkon en anders op straat. Maar houd afstand van elkaar! Rijd anders met de auto even naar een rustige omgeving en maak daar een wandeling. Wil je aan de slag met nieuwe recepten, voedingsschema’s en weekmenu’s? Download dan onze handige Personal Food Coach app. Dan kan je ook nog lekker makkelijk met ons chatten.
Nudging
Nudging
24-11-2020
Een duwtje in de gezonde richting: Nudging Medewerkers die gezond en fit zijn, zijn creatiever, productiever en minder vaak ziek. Een gezonde werkomgeving stimuleert ook om thuis ook gezonder te leven. Veel werkgevers begrjjpen dit en zijn al volop aan de slag. Een vraag die ons vaak gesteld wordt is: “Hoe bereik ik de medewerkers die een verandering van leefstijl het meest nodig hebben? Meestal komen alleen de medewerkers naar activiteiten die toch al gezond leven. Maar wat doen we met de rest?” Uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid voor het maken van een gezondere keuze natuurlijk bij de werknemer zelf.Dus de vraag is eigenlijk hoe je ervoor kunt zorgen dat werknemers makkelijker keuzes maken die hun professionele ontwikkeling ten goede komen? Eén van de manieren die wij toepassen in onze werkwijze is nudging. Nudging kan worden omschreven als: een duwtje in de goede richting geven door de goede keuze makkelijker en aantrekkelijker te maken. Thaler (een Amerikaanse economist) en Sunstein (een Amerikaanse rechtsgeleerde) worden als grondleggers van deze strategie gezien. Zij omschrijven nudging als elk aspect van de keuzearchitectuur die het gedrag van mensen op voorspelbare wijze kan veranderen, zonder dat je opties verbiedt of de financiële stimulansen zoals tijd en geld aanzienlijk wijzigt. Nudging speelt veel meer in op onbewuste denkprocessen in plaats van op bewuste denkprocessen van de mens. Op een dag worden er ontzettend veel keuzes gemaakt. Dit zijn lang niet altijd rationele keuzes. Als het om gezond eten gaat denken we dat met bewustwording mensen kunnen veranderen, maar de meeste eetkeuzes worden helemaal niet rationeel gemaakt. Denk maar aan het beroemde voorbeeld van het boodschappen doen terwijl je trek hebt. Of het op ooghoogte leggen van de producten waar de supermarkt veel aan verdient. Nudges of duwtjes werken zo goed,omdat deze niet afhankelijk zijn van cognitieve capaciteiten, discipline, intelligentie of aandacht. Nudges spelen juist in op het onbewuste systeem, het speelt in op vuistregels, ook wel heuristieken. Deze worden gestuurd door vorige beslissingen en door kenmerken van de omgeving. We kunnen nudging ook kunnen inzetten om de gezonde keuze te stimuleren. In ons bedrijf zeggen we altijd heel simpel: Verleiden is net zo belangrijk als opleiden! Wat zijn belangrijke aspecten als je nudging wilt toepassen? Thaler en Sunstein geven er wel 8, maar wij beperken ons even tot de belangrijkste: 1. Aantrekkelijkheid en zichtbaarheid:Mensen geven voorkeur aan iets dat er aantrekkelijk uit ziet. Het is logisch dat je een bord met een gezonde maaltijd eerder wilt opeten dan een slordig bordje waar het eten een onaantrekkelijk prutje lijkt. Hoe zichtbaarder een product is, hoe eerder mensen dat product zullen kiezen. Ook de volgorde van presenteren maakt verschil. Door het voorop plaatsen van gezonde producten, maken mensen ook verderop in de winkel (of de bedrijfskantine) gezondere keuzes. 2. De standaard optie de meest aantrekkelijk maken:Denk aan de Mac Donalds waar je een small, medium of large Cola kunt bestellen. De meeste mensen kiezen voor medium. Je kunt dit ook inzetten in je bedrijfsrestaurant waar je de keuze tussen small, medium en large salades en soepen kunt geven. Veel mensen vinden kiezen lastig. Door de beste optie als standaardoptie te presenteren, zullen de meeste mensen voorspelbaar kiezen zonder zich daartoe verplicht te voelen. 3. Gemak:Hoe makkelijker je het voor mensen maakt, hoe groter de kans dat ze het gaan doen. Logisch toch? Daarom maken wij weekmenu’s met boodschappenlijsten en kunnen mensen die op hun telefoon bekijken via een app. Altijd bij de hand en je hoeft niet enorm veel moeite te doen om je boodschappenkar met gezonde dingen te vullen. Zo hoeft de medewerker niet zijn hoofd hoeft te breken over de vraag: Wat eten we vanavond? Veel mensen willen best wel gezonder eten, maar weten gewoon niet hoe. In plaats van ze dat heel omslachtig te leren, kunnen ze ook met handige hulpmiddelen heel veel gezondheidswinst boeken. 4.Humor en fun:De welbekende vlieg in de wc pot is een perfect voorbeeld van nudging. Iedereen heeft een glimlach op zijn gezicht als ze de vlieg zien en de wc pot blijft een stuk schoner! Bij het beïnvloeden van de gezonde keuze kun je ook vrolijkheid en fun inzetten. Als je wilt dat mensen gezonder gaan eten kun je een strenge kennisworkshop organiseren, maar je kunt er ook een teamuitje van maken waarbij je gaat koken en ondertussen kennis opdoet. Dat is het fundament onder ons bedrijf! 5. Feedback:Van feedback kun je leren en het is ook handig als reminder of juist om je te vertellen dat je goed bezig bent. Bij sommige bedrijven hebben ze de te verbrandde calorieën bijvoorbeeld op de traptreden staan. Maar het kan ook digitaal door bijvoorbeeld een reminder te krijgen dat je nog een glas water moet drinken. Wil jij ook met vrolijkheid, gemak en aantrekkelijkheid aan de slag om de medewerkers te verleiden een gezondere keuze te maken? Neem contact met ons op voor een uitgekiend programma. We hebben volop online en offline oplossingen!